18 Ağustos 2014 Pazartesi

Bir İdam Mahkûmunun Son Günü – Victor Hugo


İş Bankası’nın Hasan Ali Yücel serisinden bir kitap daha okudum. Bu seriyi zaman içinde bitirmeyi planlıyorum ama nasıl yetişeceğimi de bilemiyorum. 1800’lü yıllarda yazılan bu kitap o dönemdeki idam cezalarına karşı bir manifesto niteliği taşımakta. Yazar yazıp yazmama, yayınlayıp yayınlamama konusunda çok ciddi düşünmüş fakat en sonunda yayınlamaya karar vermiş. Bir idam mahkûmunun son gününü, hissettiklerini anlatan bu roman biraz karamsar ve bence çok gerçekti. Özellikle kitabın başındaki önsözü okumadan direk küçük tiyatro oyununa geçtim çünkü bazı önsözlerde kitapla ilgili bilgi veriliyor ve ben genelde önsözleri kitap bittikten sonra okuyorum. Kitabı bitirdikten sonra doğru bir hareket yaptığımı da anladım. Klasiklerden olmasına rağmen gayet hızlı ve keyifle okunabilecek bir roman, tavsiye ederim.

Altını çizdiklerim;

“Yasaları çocuklar yapmıyor” önsözden

“Kuşkusuz pek çok kitabın toplumsal düzeni yıkıcı etkileri var.” Önsözden

“İnsanların hepsi belirsiz bir süre için ertelenen ölüm cezasına mahkûmdurlar.” S- 7

“Bu yazılanlar düşünen bir insanın başını bir başka sefer adaletin terazisine atarken ellerindeki gücü belki de daha insaflı kullanmaya yönetmeyecek mi? “S- 11

“Manevi acının yanında fiziki acının ne önemi var?” S- 11

“İnsan içinde bulunduğu umutsuz koşullarda bazen bir zinciri bir saç teliyle koparabileceğini sanır.” S- 55

Arka Kapaktan;

Victor Hugo (1802-1885): Fransız edebiyatının en ünlü yazarlarından biri olan sanatçı, edebi ününü şiirleri ve oyunları ile kazandı. Romantik akımın en tanınmış adları arasında yer aldı. Toplumsal sorunlar ve politikayla yakından ilgilendi, 1848 ayaklanmalarının ardından Kurucu Meclis'e katıldı, daha sonra milletvekilliği yaptı, l'Evénement adlı bir gazete çıkardı. 1852'de Louis Bonaparte'ın imparatorluğunu ilan ettiği hükümet darbesine karşı çıktığı için sürgün edildi. Cezası 1859'da sona erdi, fakat imparatorluk yıkılana kadar gönüllü olarak sürgünde kaldı, 1870'de Fransa'ya döndü. 1871'de Paris Komünü'nü desteklemese de komüncüleri savundu. Victor Hugo 1829 yılında yayımladığı Bir İdam Mahkûmunun Son Günü adlı romanıyla idam cezasına taviz vermez bir tavırla karşı çıktı. Klasik edebiyatın şaheserleri arasında yer alan Notre-Dame'ın Kamburu ve Sefiller adlı romanlarıyla dünya edebiyat tarihine geçti.

2 yorum:

  1. Okurken gerçekten içim sıkılmıştı ki bu da ne kadar gerçekçi olduğunu gösteriyor aslında :)

    YanıtlaSil
  2. bu seriyi ben de okuyup bitirmeyi düşünüyorum...

    YanıtlaSil